Vrouw Overboord (Aris Bremer) komedie 6 v

Titel: Vrouw Overboord
Auteur: Aris Bremer
Genre: Komedie in 3 bedrijven
Speelduur: ca 105 min.
Speelgroep: 6 vrouwen
Decor: Riviereilandje (ook geschikt voor buitenoptreden)
Uitgave: 2005, Vink nr. D445
tel 072 5112407;
info@toneeluitgeverijvink.nl
België:    via Toneelfonds J. Janssens  te Antwerpen
tel +32 (0)3 3664400  info@toneelfonds.be
Over een reünie van “MAN OVERBOORD!”

Situatie:
een heel klein eilandje in een rivier
links voor een deel van een gammele aanlegsteiger
voorlangs een houten beschoeiing
achter en rechts struikgewas, middenachter een dode boom met lage takken
rechts een laag vervallen schuurtje met een gat in het dak


Korte inhoud:
“Man Overboord!” was een generatie geleden een succesvolle feministische amateurtoneelgroep totdat door jaloezie, gekissebis en een piramidespel de groep uiteenspatte.

De oud-leden hebben nu een verrassende uitnodiging gekregen voor een reünieweekend. Om uiteenlopende redenen zijn vijf vrouwen daarop ingegaan en worden geblinddoekt door het evenementenbedrijf Happy Trip naar een klein riviereilandje gevaren.

Als ze al op een verwenweekend hoopten komen ze bedrogen uit. Als de boot wegvaart zijn ze overgeleverd aan een vrouw type Kenau, er is niets te eten en te drinken en ook een onderkomen is er niet. Er wordt van hen verwacht deze zaken zelf te regelen in de geest van hun vroegere kreet: wij vrouwen redden ons zelf!

Dit valt tegen ook omdat de vrouwen onderling nog een en ander met elkaar hebben af te rekenen. Oude koeien worden uit de sloot gehaald en van een werkbaar collectief is weinig sprake.

Als echter de Happy Trip door een stuurfout strandt, wordt er een gluurder betrapt en samen met de Kenau opgesloten. Op het schip is van alles voldoende. Er kan dan toch volop gefeest, gezwommen en genoten worden.

De volgende morgen volgt de ontnuchtering. De gevangenen zijn ontsnapt, de boot is weg en zij die niet kan zwemmen verdrinkt bijna. Paniek slaat toe als dan ook de Kenau terugkomt, naar het lijkt om “wraak” te nemen. Zou dit weekend dan toch dramatisch slecht gaan eindigen?

Het weekend kent echter een happy end: in deze noodsituatie komt ieder voor eigen waarheid uit en zes vrouwen, hoe verschillend ook, besluiten uit het verleden een les te leren en weer met elkaar theater te maken.

Personen: de leeftijd van de vrouwen beweegt zich tussen de 40 en 70 jaar.

1. Carla Borstelaar ……….. In dienst van de evenementen-organisatie Happy Trip, die de reünie in opdracht organiseert. Haar stelling is: regels zijn regels. Ze is kortaf en luid, bijna militair.

Deelnemers aan de reünie zijn de leden van de vroegere feministische amateurtoneelgroep “Man Overboord!”:

2. Koosje Verlaat……….. Was naast actrice ook de schrijfster van de groep. Zeer aanwezig type, probeert krampachtig jong te lijken. Ze is lichamelijk kerngezond maar slikt pillen tegen haar “aanvallen”.

3. Sabine Larosse ………… Speelt het domme afhankelijke type. Ze is destijds rijk geworden door een piramidespel, ook ten koste van haar medespelers. Ze is getrouwd met een veel jongere man

4. Tanne van der Vaart……. Slimme vrouw, herstellend van een lang ziekbed. Oma zonder opa, haar man heeft haar destijds voor Koosje verlaten. Ze is de enige van de groep die doorgegaan is met toneel.

5. Pleun Rademaker…….. Strijdbaar maar bits. Zij is als enige van de groep nog actief in een vrouwenbeweging. Enig kamerlid van een uiterst linkse splinterpartij. Ze doet veel aan sport en is een verdienstelijk langeafstandszwemster.

6. Gon Oudewater………….. Tikkeltje artistiek, spreekt geaffecteerd, geneert zich wat voor haar huidige leef-omstandigheden. Schilderde vroeger abstracte naakten en nu blote engeltjes op lampenkappen. Regisseerde destijds maar hekelt nu theater en linkse standpunten. Ze heeft een heupprobleem en gebruikt krukken.

 

 

    Reacties zijn gesloten.